Monday 28 April 2014

Perempuan tanpa rahim


Assalamualaikum.

Entry kali ni macam sedih sikit, yela cuba korang pergi tanya mana-mana perempuan yang ada kat dunia ni, siapa yang taknak carry baby in your tummy right. Miza rasa perasaan masa tu Ya Allah indah sangat, yela ada nyawa lain yang tumpang dalam perut kita, MasyaAllah hebatkan kuasa Dia.

Tapi jom seminit kita pikir, masa akan datang kita tak tahu apa yang jadi pada diri dan hidup kita betul tak? Cuba korang imaging tetiba Allah tarik nikmat yang satu tu, subhanaAllah beratnya ujian yang Dia berikan, hilang nikmat sebagai wanita yang Allah kurniakan but everything happen always come with a good reasons, so depend macam mana korang rasakan hikmahnya.

Female reproductive system lateral nolabel.png
[wikipedia]
1: tiub Fallopio, 2: pundi kencing, 3: tulang pubis, 4: titik g, 5: kelentit, 6: salur kencing, 7: faraj, 8: ovari, 9: kolon sigmoid, 10: rahim, 11: forniks, 12: serviks, 13: rektum, 14: dubur
LatinUterus (Bahasa Yunani: Hystera)
Ruj. Graysubject #268 1258
ArteriArteri ovariarteri rahim
VenaVena rahim
LimfaBadan dan serviks ke nodus lomfa ilium dalam, fundus ke nodus limda para-aortatambah nodus limfa inguinal supersifial
PeloporSalur Müllerian

Bukan apa miza jadi terpikir bila baca dekat fesbuk, kawan ma miza punya kawan accident and anak yang dalam kandungannya terkeluar sebab hentakkan yang kuat, anak yang terkeluar ni anak kedua bagi pasangan hebat ni, yang pertama sudah menunggu ayah dan bondanya dipintu surga kerana meninggal dalam perut masa 8 bulan. Bayangkan boleh meroyan kalau tak kuat oi, hebatkan meraka, dan perkara yang paling menyedihkan dan miza doakan agar mereka tetap kuat.

Disebabkan hentakan yang terlalu kuat tu rahim si ibu terkoyak dan terpaksa dibuang dalam keadaan si ibu masih lagi kritikal dan di ayah baru sahaja sedar dari koma. Ya Allah berat benar dugaan mereka, kalau miza dalam 'kasut' meraka apalah yang miza akan lakukan.

Apa-apa pun yang terjadi semoga mereka tabah, dan korang boleh buat sumbangan pada meraka, 

Mohd Firdaus Bin Abd Latif
Maybank :1130 1530 7780
Bank Islam : 12038025657290

Raba'atul Adawiyah Binti Ahmad@Yunus
Bnak Islam : 1307020757056

Pesan Rasulullah SAW 'sesungguhnya Allah akan menolong hambaNya selagimana hambaNya itu menolong hamba yang lain'.

No comments:

Post a Comment