Sunday 8 January 2012

Siapa Berusaha Dy Dapat Hasilnya

Hari ni aku mendaftar kat kolej..Student tak payah cakap la ramainya belum kira yang ada hal dengan kolej alhamdulilah la saya tak ada apa2 masalah dengan kolej..Tapi saya kesian sangat dengan kawan saya dah tiga kali dy fail tapi tetap senmangat nak datang belajar walaupon dy tahu yang dy tu akan diberhentikan kerana tiga kali berturut2 fail..saya doakan dy lepas la nak mohon meneruskan pembelajaran dy..

Itulah kan semangat nak menuntut ilmu sebab dalam Islam sendiri menyarankan ummat dy menuntut ilmu sampai ke liang lahad..so tak ada sebab la seorang tu menjadikan kemiskinan sebagai alasan tak dapat belajar sebab bukan semua kolej atau tempat belajar kena bayar betul tak..


contohnya macam Giatmara dyorang siap dapat duit poket lagi..Untung2 keluar boleh kerja sendiri tak payah nak mengharap orang lain..Tapi kena la berusaha sikit sebab kita tak kan dapat sesuatu dengan mudah betul x..so dekat mana2 pon boleh kerja tapi jangan ambil jalan mudah dengan meminta sedekah..Tu tak elok plak yela Tuhan masih bagi kekuatan untuk kita berkerja..


Sebab bila kita kerja sendiri baru kita rasa nikmatnya Rezeki yang Tuhan berikan kepada kita  dan akan bertambah rasa bersyukur kepadaNya..InsyaAllah

No comments:

Post a Comment